trans mongolië express - Reisverslag uit Rusland, Verenigd Koninkrijk van Agnes Vries - WaarBenJij.nu trans mongolië express - Reisverslag uit Rusland, Verenigd Koninkrijk van Agnes Vries - WaarBenJij.nu

trans mongolië express

Door: agnes

Blijf op de hoogte en volg Agnes

19 Augustus 2014 | Verenigd Koninkrijk, Rusland

trans-mongolie express!

na een paar dagen in moskou is het dan eindelijk zo ver.. de trans mongolie express!!!!
eerst hebben we nog wat eten ingeslagen en geld gepind.. de super aardige vrouw van het hostel zei dat we aardappelen moesten koken voor in de trein. dat leek mij eerst een beetje te veel van het goede.. maar we hebben het toch maar gedaan.. wat kan het ook kwaad?
vooraf hadden we al gekeken hoe we op het treinstation moesten komen en we zouden 2 uur eerder vertrekken zodat we nog een beetje tijd hebben om dingen in het russisch uit te zoeken in de metro (waar je dus echt geen reet van snapt.. dit word nog wat in china pff!).
eindelijk aangekomen op het station met onze zwaren tassen moesten we nu maar eens de trein gaan zoeken... in het russisch... maaaarrrr we hadden het perron snel gevonden.. alleen de trein was er nog niet.. dan maar een beetje chillen met 2 denen die ook met dezelfde trein gingen.
al snel ging een grote groep mensen richting het perron waar onze trein zou vertrekken, dus wij pakte ook maar snel onze tassen. en daar stond de trein! super groot en heeeeeel erg lang. bij elke wagon stond een 'trein-stewardess' om je kaartje en paspoort te controleren. we kwamen er al snel achter dat we vooral met russen zouden reizen en niet met andere toeristen zoals wij..
eindelijk liepen we in de trein zoekend naar onze coupe.. het zag er best luxe uit eigenlijk..
toen we in onze coupe kwamen was er nog niemand dus wij dachten; oooh dit gaat een bende worden als we maar met ze 2en zijn haha.. maar al snel kwam een jonge rus bij ons in de coupe.. hij zei hallo en ging slapen.. gezellig, NOT hahah. we hadden de tassen maar snel gedumpt want je hebt daarna toch alle tijd om alles een plek te geven.
zonder enige fluit sein of iets kwam de trein stilletjes in beweging. whooohoooee mijn droom komt uit!! begin van DE trein reis! we gaan 6266 kilometer in 98 uur en 50 minuten afleggen totdat we in Ulan Bator in Mongolie aankomen. dat zijn 4,5 dagen non stop in de trein!

het duurde heel lang voordat de stad aan ons voorbij ging.. pff wat is moskou groot!!
al snel kwamen alle russen in beweging om thee te halen bij de boiler in onze coupe. ze hadden allemaal super mooie en luxe thee glazen (kon je kopen/lenen ofzo?). na lang uit de ramen hebben gekeken was het wel tijd om naar bed te gaan.. volgens mij was het al half 2 snachts.. we waren ook wel echt kapot na weinig slaap en zoveel mogelijk willen zien van moskou.
na een niet zo'n goeie nacht (wat me niks uitmaakte want ik kan de aankomende 4 dagen slapen wanneer en hoelang ik wil) werd de jonge rus om 05:15 wakker gemaakt door de trein-stuwardess want bij het volgende station moest hij er alweer uit. daarvoor in de plaats kwam een oude russische vrouw voor in de plaats.. gelukkig ging ze snel slapen.

de eerste dag in de trein.. tja wat zal ik ervan zeggen.. er gebeurd gewoon niet zo veel.. het enige wat je ziet is berken.. berken.. berken en uhm berken! ohja en soms komt er een stadje langs of een paar typische russische huisjes.. af en toe stopt de trein ergens voor een paar minuten en dan ga je uiteraard even naar buiten om frisse lucht te halen, beetje te lopen, strek oefeneingen doen, hakkenbillen en natuurlijk naar de russen kijken (gekke mensen haha). oh wat ik natuulijk ook heb gedaan is naar buiten kijken! en na een tijdje doe je een dutje.. het is vooral eruuug relaxt! tim is helemaal zen en ik moet steeds even wat doen.. rommeltjes weg gooien/ thee halen/ noodles maken etc.. maar daar tussendoor ben ik wel lekker aan het chillen:)
de russische vrouw is lekker rustig en is vooral aan het lezen een een paarden plaatje aan het borduren.. het word al mooi! ze kan totaal geen engels dus we bieden elkaar maar chocolaatjes en koekjes aan. lekker rustig dus. ze is hier tot vlak voor irkutsk.. dus dat word een verrassing wie er hierna in de coupe komt!
weetje.. eignelijk is dit super fijn! tim en ik hadden dit wel echt even nodig.. even ons hoofd leeg en gaan we hierna weer verder.. kom maar op met nog 2 dagen trein, dikke prima zo!

Na 2 dagen met die super lieve Russische vrouw in de trein te hebben gezeten ging ze er bij krasnojarsk pass? uit. Was ook wel fijn om even alleen te zijn.. Lekker alle ruimte voor jezelf, want zo'n coupe is best klein! Al gauw kwam een jongen uit Mongolië vragen of hij bij ons in de coupe mocht.. Hij begon helemaal dingen over Mongolië te vertellen in gebrekkig Engels! Vooral wat voor soort eten ze eten daar en dat liet hij zien in een super dik boek met allemaal plaatjes en in 3 talen vertaald.. Super interessant! Ze eten dus meer paard dan koe hier.. Ik moet er denk ik maar aan geloven... Hm.
Bij de volgende stop zagen we allemaal baboeska's op het perron staan met vis en gevulde broodjes etc en dat wouden we natuurlijk wel even proberen! Eerste broodje/oliebol was gevuld met aardappel, maf en lekker tegelijk.. Bij het volgende broodje dachten we dat we iets anders hadden gekocht.. Maar nee, het was ook gevuld met aardappel.. Bij de volgende vrouw hadden we 2 eitjes en Russische rösti pannenkoeken en een lekker sappige vette gehaktbal. Dat gingen we maar in de trein eten.. Alles was super lekker maar heeeeel erg vettig! Word je hard van denk ik...
Ondertussen veranderde het landschap heel langzaam van berken naar wat minder berk.. In de avond kwam een nieuwe Russische chick bij ons in de coupe.. Wij gingen beetje Russische woordjes tegen haar zeggen en dat vond ze heel leuk.. Nou daarna ging ze los.. Ze liet mij allemaal foto's op haar telefoon zien van bloemen uit haar tuin (waren ook zeker mooie bloemen hoor) maar na de foto's van bloemen kreeg ik foto's van een man die bij kaarslicht half naakt lag te poseren.. Ik gok dat het haar vriend is? Dus ik liet haar maar een foto van Maru zien..
Ze hoefde maar 2 haltes mee dus ze bleef alleen de nacht slapen en in Irkutsk werd ze vervangen door 2 Duitsers. Het eerste was mij opviel is dat het een blondje jongen was met een mega gingerbeard haha! Na een tijdje zagen we dan eindelijk het aller grootste meer van de wereld! Het Baikalmeer!! Ja Jezus wat is hij groot! Het ging maar door en ging maar door! Hij heeft ongeveer de lengte van zuiden van Nederland tot en met München! En het is meer dan 1600 meter diep! Zitten vast allemaal monsters in.. Kevin en Julie zijn echt super toffe mensen. Julie studeert Chinees dus die heeft ons opgewarmd voor China.. En heeft ons ook goed duidelijk gemaakt dat we het nog moeilijk krijgen in China haha! Fijn.. We gaan ze in Beijing meeten en gezellig eten!
Rond 7/8 uur kwamen we bij de Russische grens aan.. Iedereen moest blijven zitten.. Ze kwamen ons paspoort controleren en ondertussen de hele trein .. Alles werd gecheckt of er niet stiekem iemand mee rijdt.. Plafonds werden los geschroefd en onder de banken werd gekeken.. Drugs hond liep door de trein heen.. Echt super streng.. Een Duitse chick uit een andere coupe kwam nog vragen of we 600 roebel hadden want haar visum was verlopen.. Nou dat was al dom.. Was het eindelijk geregeld ging ze daarna in haar coupe roken.. Naaaah ik snapte er niks van.. Sukkel!
Na 2 uur gingen konden we door met een diesel locomotief.. Uurtje verder en we moesten we de grensovergang met Mongolië hetzelfde mee maken.. Rond 12 uur reden we eindelijk door Mongolië!
'S Ochtends vroeg zag ik de aller eerste Ger tent! Zo mooi in dat landschap!
Iets later kwam de trein-stewardess iedereen wakker maken want we waren bijna in Ulan bataar!! 5 dagen in de trein was zo gek nog niet maar nu kan het volgende hoofdstuk in onze reis beginnen!! Mongolië!!!

• 02 September 2014 - 07:47

Jellien:

kedeng kedeng...leuke ontmoetingen met berken!