Mongolie - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Agnes Vries - WaarBenJij.nu Mongolie - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Agnes Vries - WaarBenJij.nu

Mongolie

Door: Tim & Agnes

Blijf op de hoogte en volg Agnes

27 Augustus 2014 | Mongolië, Ulaanbaatar

sochtends vroeg kwamen we aan in Ulaan Bataar. gelukkig had het hostel een gratis pick-up van het station! we zaten met 2 andere duitsers in de auto.(jaaaa alweer duitsers..) en die gingen dezelfde dag nog een tour doen naar de Gobi desert, en vroegen ons mee.. want met hoe meer mensen je een tour doet hoe goedkoper de prijs word. na lang denken etc hebben we er toch niet voor gekozen omdat we wat meer groen willen zien hehe.
de eerste dag hebben we een beetje door ulaan bataar gelopen omdat de tour pas de dag erne begon... wat een vreselijke lelijke stink stad is dat zeg! stink auto's die de heletijd toeteren en hysterisch fluitende agenten op kruispunten, niet echt onze stad. wel hebben we het grote beeld van Chengiss Khaan gezien.

dag erna begon onze tour door mongolie!
eerst hebben we wat boodschappen gedaan zodat we niet zonder wcpapier of water zouden zitten. Ook hebben we wat lekkere snoepjes en pennen gehaald voor de kinderen uit de gastgezinnen.
Daarna stapten we in onze oude militaire russische jeep om de tour te beginnen.

Onze chaufeur, Popeye, was echt een hele grappig en vriendelijke man. Hij sprak geen woord engels, maar met handen en voeten hebben we toch nog soort van gesprekken met hem kunnen houden. Hij was zo aardig om voor ons westerse muziek aan te zetten, het eerste uur hebben we daarom naar de backstreet boys kunnen luisteren! Gelukkig ging het daarna over naar mongolische volksmuziek. Popeye had ook nog een geniale ringtone: Boom boom boom van de vengaboys. Dit vond hij zelf nog het leukst en elke keer dat zijn telefoon afging keek hij ons met een bigsmile aan voordat hij op nam.

De tour begon op een geasvalteede weg met om de zoveel meter een dik gat. Het landschap rondom ulaan bataar had nog enkele landbouwvlakken, maar na een uur of 2 rijden waren deze verdwenen en kwamen de eindeloze uitzichten. Heel erg mooi wanneer je in elke richting tot de horizon kan kijken. Na zo'n 7 uur rijden gingen we offroad!! Al snel kwamen we aan bij een super mooie rivier waar paardjes uit stonden te drinken en afkoelen en aan de andere kant stonden weer wat koeien.. Over de rivier was een hele grote zelfgemaakte oude houten brug! Na wat handen/voeten werk snapte we dat we uit moesten stappen en over de brug heen moesten lopen en dat hij met de auto erover heen zou komen. Er lagen allemaal planken los, er miste een paar en het kraakte lekker.. Maar het ging goed! Na de brug moest hij maar weer een sigaretje roken en toen konden we verder offroad! De jeep vond het niet zo fijn die hobbels en bobbels want niet heel lang na de brug lekte er iets bij het linker achter wiel... (Ik had wel verwacht dat de auto een keer kapot zou gaan.. Maar gelijk de eerste dag?? Haha) omdat we niet konden praten met elkaar wisten we niet wat er aan de hand was.. Maar hij haalde het hele achterwiel eraf en daarna ook nog de aandrijving. Na een tijdje kwamen 2 Mongolen op een moter langs en kwamen ons helpen. Ze hadden super mooie traditionele jassen aan met mooie leren laarzen en hoeden op! Iets verder op stond een groepje met Ger tenten waar ze met de moter een bijl haalden om iets uit de aandrijving te slaan? Na 2 uur konden we eindelijk verder! Ergens in de in the middle of nowhere reden we naar een paar Ger tenten.. Hier zouden we vannacht blijven! Super mooie open vlaktes met de paarden en schapen rond je tent! Echt heeel mooi en rustig!

De eerste Ger tent waar we in gaan slapen! De ingang is super klein. En als je binnen stapt is het super mooi.. Houtkacheltje in het midden en rondom de bedden (die wel klein en super hard zijn haha). Onze driver kwam de hele tijd kijken of we wel ons houtkacheltje goed bij hielden en anders deed hij zelf wel wat blokken erop! We waren laat aangekomen dus kregen gelijk eten.. Rijst met vlees(koe/paard of schaap?) wortel, ui, kool en dat was het zo ongeveer.. Ze gebruiken ook niet echt kruiden hier maar er zit toch smaak aan het eten! Toen het eenmaal donker was, waren er super veel sterren!!!! Echt heel veel. Je zag de hele Melkweg. Nederland is niks vergeleken met Mongolië!

De volgende dag kregen we pannenkoeken met ei als ontbijt en moesten we weer verder rijden. We wisten niet waar we waren want de bestuurder had een andere route genomen dan op ons papiertje stond. We zouden gister 5 uur moeten hebben gereden maar dat waren er uiteindelijk 8-9. We konden hem natuurlijk ook niet vragen waar we heen gingen want hij sprak geen Engels. Na ongeveer een uurtje rijden stopten we weer. Er drupte iets uit de auto als hij op de rem drukte... 2 dagen, 2 keer auto kapot, dat begint goed. Na nog een flink stuk rijden stopten we in een heel lelijk stadje. Er lagen allemaal schapenvellen met darmen erop te drogen langs de weg. Hier gingen we lunchen terwijl de bestuurder ging proberen de auto te fixen. We denken dat dit niet is gelukt want bij het volgende tankstation kocht hij twee flessen remvloeistof. Het landschap begon intussen te veranderen naar een meer rotsachtig gebergte dan de groene heuvels die we eerst zagen. na 5 uur rijden stopten we bij een dode vulkaan. Het landschap hier was echt heel mooi. Je kon de oude lavastromen nog zien liggen en daarop stonden inmiddels hele bossen. Wat wel een beetje jammer was, was dat het keihard aan het regenen was. Na een paar snelle foto's en blikken zijn we dus maar snel weer naar beneden gegaan. Koud en nat werden we in onze nieuwe Ger aan een heel groot meer afgezet. De bestuurder was gelukkig heel lief en maakte een lekker warm vuurtje voor ons. Toen we droog en warm waren beseften we dat er allemaal spinnen in de tent zaten. De spinnen hadden poten zo lang als je pink en lijven zo dik als je nagel. Uiteraard was Agnes hier heel erg blij mee en daarom moest tim op spinnenjacht. Aan het einde van de eerste nacht waren er zo'n 20 spinnen onder de slippers van tim platgedrukt. Snachts waren het niet alleen de spinnen die ons wakker hielden, maar ook de vrieskou. De kacheltjes waren zo gemaakt dat ze het hout heel snel en intensief opbrandde. De Ger was daardoor snel warm, maar het vuurtje ook snel uit. Om 5 uur sochtends werden we dus wakker van de kou. We stonden dan voor een dik dilemma want in de slaapzak was het koud, maar daarbuiten nog kouder. Uiteindelijk toch maar een vuurtje geprobeerd te maken en dit ging na een hele rol wc papier als aanmaakhout te gebruiken gelukkig aan. We konden dus weer lekker slapen.

De volgende dag hadden we een vrije dag bij het meer. Hierdoor kwamen we erachter dat de bestuurder zich wel aan de route hield, maar deze andersom aflegde. We hebben die dag een berg in de buurt beklommen en hadden daar een prachtig uitzicht op het meer. Ook zagen we hoe de hostfamilie de jaks aan het melken was. Jaks hebben trouwens hele lieve kalfjes! Ze zijn donzig en hebben een hele wollige staart, superlief! Na het melken kwam er een jongen op een paard de jaks bijeen drijven. Dat zag er echt heel stoer uit. Net een western film. Die avond kwamen er ook nog twee dronken Mongolen de Ger binnenvallen. We hebben geprobeerd om ze pesten te leren, maar dat is niet echt gelukt. Zij probeerden ons ook enkele Mongolische tradities te leren, maar deze klopten volgens mij niet allemaal. We moesten namelijk 3 een glas wodka drinken anders was het slecht geluk voor ons allemaal en konden ze niet weg. Dit moest dan in een keer achterover. Gelukkig waren ze dronken genoeg om niet merken dat we na de eerste keer de wodka gewoon weer in het glas terug lieten lopen. Die nacht vroor het weer keihard (vorst op de tent). Gelukkig hadden we van de Mongoolse host familie geleerd hoe je het kacheltje goed aan moet doen. Al het hout moet bij de ingang worden neergelegd zodat er zo snel mogelijk zuurstof bij kan. Deze keer ging het vuurtje dus in 1 keer aan!

Vandaag rijden we weer verder!
Na niet zo heel lang rijden stopte hij alweer en wees na een bordje met teeki horse camp? erop.. En wees een richting op.. Het landschap was een en al rotsen dus leek me sterk dat hier een paarden camp zou zijn.. Wij lopen over de rotsen en na een tijdje zagen we wat! Het was geen paarden camp maar groot stuk grond dat was ingezakt met daarin grotten. En zo waren er een paar van die dingen.. Zag er heel apart uit.
Verder onderweg kwamen we de dronken Mongolen van gister weer tegen, ze waren heel blij en helemaal zwaaien toen ze ons zagen hahah.. Blijkbaar geen last van een kater!
Wij weer verder offroad rijden en racen met 2 jongetjes op een moter, helaas konden we de race niet afmaken want wij moesten de andere kant op.
We reden weer door hetzelfde lelijke stadje als 2 dagen geleden en ik zei nog tegen tim; hopelijk is hier niet het museum ofzo want ik hoef hier niet nog een keer te stoppen.. We gingen hier niet naar een museum nee.. Maar we werden hier wel ergens in de achterwijk gedropt bij een familie met een Ger tent in hun achtertuin.. Het was nog maar 3 uur smiddags.. Ik dacht echt godver wat is dit nou weer, hier had ik echt geen zin in. Om tijd te doden liepen we maar naar het stadje wat we al 2 dagen geleden hadden gezien (want ja zo klein is het) en toen weer terug gelopen..verder op was een grote mooie vlakte, dus die kant gingen we ook op wandelen.. Oh! En toen was het alweer etenstijd! De tijd ging toch sneller dan we dachten hehe! Het eten bestond zoals gewoonlijk weer uit rijst/aardappel/wortel/ui/vlees en kool. Nog steeds best lekker! Alleen wel jammer dat er ook altijd wel een paar haren in zaten..
Wat wel echt een pluspunt van deze Ger was, was dat er bijna geen spinnen waren!! Fieuw! Dus vuurtje aan en lekker slapen maar!

De volgende ochtend werden we wakker gemaakt door een knorrende poes. Kennelijk had er een poes ingebroken en die lag lekker te slapen in onze ger. Dat mocht natuurlijk wel van ons. Het was inmiddels de 5e dag van de tour en het was een drukke dag. we begonnen met een offroad trip naar hotsprings. Nou hebben we die Rotorua natuurlijk al gezien en hadden we een idee wat we konden verwachten. Nou blijkt dat in Mongolie de hot springs wat anders zijn dan in nieuw zeeland. Het was een klein stroompje dat werd opgevangen in een groot betonnen bad, en dat was het. Wel konden we hier douchen als we wilden, maar omdat we de volgende dag weer in ulaan baatar zouden zijn bikkelden we hem nog maar even door. Na de hotsprings hebben we een paar uur gereden en kwamen we aan in een nieuw klein vies stadje. Dit vieze stadje had wel een leuke verassing, De oude hoofstad van mongolie (uit de tijd van Ghenggis Khan) lag ernaast. Erg grappig om zo'n mooi oud complex naast een paar stinkfabrieken te zien liggen. TOch was het daar heel interessant. Binnen had je een boedisten klooster waar we een rondleiding kregen.(eindelijk engels!!) Volgens de monniken daar heeft de huidige dalai lama gezegd dat hij zal reïncarneren als een Mongool. Ben benieuwd of ze dat in TIbet ook zeggen. De dag eindigde bij een plekje dat de semi gobi heet. De gobi woestijn is een grote woestijn die in het zuiden van mongolie ligt. Wij waren in het westen, maar hier heb je uit het niks een paar zandduinen liggen. we kwamen bij een familie die kamelen hadden. eerst gingen we even bij ze in de ger zitten en kregen we wat aangeboden, natuurlijk neem je dat aan en neem je een hapje.. nou pff dat was goor hahah! geen idee wat het was maar 1 hapje was meer dan genoeg. toen we verder in de ger keken zagen we overal stukken vlees hangen om te drogen en het stonk opzich ook best wel.. zag er wel wat anders uit dan zo'n 'gast Ger' die we gewend zijn. Hier waren ook kamelen en daar deden we een ritje op. Hierover hadden we wel een beetje een dubbel gevoel want de kamelen hadden een dikke neuspiercing waaraan de eigenaar keihard trok als ze op moesten staan of moesten zitten. Verder was de kamelen rit ook niet heel speciaal. Ze gaan namelijk niet zo snel. Wel zijn ze heel lekker zacht en mooi. De eigenaar van de kamelen probeerde ook nog agnes der sproeten eraf te wassen met zand. Hij had kennelijk nog nooit iemand met sproeten gezien. Het was heel erg grappig om te zien want hij snapte er niks van. De sproeten bleven natuurlijk ook gewoon zitten na het wrijven met zand.
Die avond waren we met een andere tourgroep op een locatie aangekomen. Dit was heel erg gezellig, maar vooral ook handig. Ze hadden namelijk een engels sprekende gids. Konden we eindelijk wat tradities leren. Wat blijkt nou, je mag wel eten/drinken weigeren, maar als je het hebt aangenomen moet je het in ieder geval proberen. Dat klinkt niet zo erg, maar als je een brok opgedroogde kwark in je handen gedrukt krijgt piep je wel anders. Dan heb je het namelijk al aangenomen en moet je het proberen. Erg zuur! Op onze laatste avond van de tour hebben we met de andere groep nog een uur lang sterren gekeken. We zagen een heleboel vallende sterren. Eentje was zelfs zo groot dat agnes eerst dacht dat het vuurwerk was. Heel spectaculair!

De laatste dag was vooral terugrijden naar Ulaan Baatar. Onderweg moesten we nog langzaamaan doen want de bestuurder had geen vergunning voor de binnenstad op de dag dat we aankwamen. Ulaan Baatar stonk nog steeds en we hebben dus snel een 2 daagse tour geboekt naar Terelj (een nationaal park wat 2 uur rijden van ulaan baatar afligt) geboekt voor onze resterende dagen.

De tour deden we samen met twee amerikanen, alejandro en kristy, die 7 jaar in zuid korea hadden gewerkt en nu weer terug gingen naar de states. Ze waren echt zo gek als een deur. Op alles wat ze zagen reageerden ze suuper overdreven. Oh kijk een koe, ik hou van koeien. Ooh kijk daar schapen, schapen zijn echt zooo zacht. In het begin vonden we het maar raar, maar als je eraan gewend was dan was het ook heel erg grappig. Ze waren ook echt super aardig en we hebben het heel leuk met ze gehad. Na de tour hebben we onze vriendschap daarom ook maar facebook official gemaakt. VOor de tour gingen we eerst langs een 40 meter hoog standbeeld van Ghengis Khan. Dit was erg indrukwekkend, maar helaas ook een beetje touristisch. Hetzelfde kan je zeggen over terelj. HEt is er echt supermooi, maar het is niet hetzelfde als de res t van mongolie. Er was ook gewoon stroom in de ger, dat hadden we in onze week richting het westen nog geen een keer meegemaakt. In terelj hebben we een mooie wandeling gemaakt en ook paard gereden!!! (dat moest natuurlijk wel in het land waar ze op elk logo een paard hebben staan). Het paardrijden was heel leuk en we hebben zelfs nog een flink stuk gegalopeerd. Kristy en Alejandro waren eerder die dag ook wezen paardrijden, maar bij hen wilden de paarden na een half uur niet meer verder. Kennelijk waren wij liever.

De volgende dag zouden we om 10 uur sochtends worden opgehaald. Maar zoals vele afspraken in mongolie, ging dit niet door. We moesten wachten tot na 12 uur voor we werden opgehaald. Dit was op zich niet erg, maar omdat we het niet wisten zaten we daar maar een beetje te niksen. Hadden we liever een wandeling ofzo gemaakt. In ulaan baatar lieten de amerikanen ons nog hun favoriete eettentje zien. Hier kon je mongools fastfood eten voor nog geen 2 euro pp. Mongools fastfood is een stuk lekkerder dan dat van ons. Je kreeg rijst, vlees, aardappelpuree met daaronder een kwab vlees, loempia's en loempia's met vlees. Erg lekker. In de avond gingen we nog naar een keelzangshow. Athans dat dachten we. We hebben geen keelzang gehoord, maar de show was wel heel erg vet! Allemaal dans (ook kippendans) en hele mooie zang. We waren blij verrast erdoor. Daarna was het klaarmaken voor de volgende dag want het laatste deel van de trans mongolie express stond op het programma.

We hadden allebei erg hoge verwachtingen van mongolie, en het land is deze verwachtingen ver te boven gegaan! het land is zo mooi uitgesrekt en leeg dat je er alleen maar in verbazing naar kan kijken.Eindeloze vlaktes en heuvels zonder dat er een mens te bekennen is. Geweldig! Ook zijn de mensen op het platteland supervriendelijk en gastvrij. We gaan zeker nog een keer terugkomen in Mongolie!

• 14 September 2014 - 14:41

Lonneke:

Haha wilden jullie niet eens drie whiskey naar binnen klokken? En wat raar dat je sproeten er niet af gingen Agnes :D Hebben jullie nog meegedaan met de kippendans?